Rondreis in Amerika - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Susan Biezen - WaarBenJij.nu Rondreis in Amerika - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Susan Biezen - WaarBenJij.nu

Rondreis in Amerika

Door: Susan en Nick

Blijf op de hoogte en volg Susan

22 April 2015 | Verenigde Staten, New York

Dag 1 Woensdag: Vlucht Amsterdam-Londen, Londen-New York, door airlink opgehaald en na een toeristische route en oprit afrit manoeuvres eerst de overige passagiers afgezet en na anderhalf uur waren we dan toch in hotel tribeca blu. Kamer verkend, thuisfront op de hoogte gebracht. Nu de stad in. Metro kaartje gekocht en eerste stop times square. Toen op de gok naar een meatball restaurant gezocht, niet gevonden en door het regenachtige weer toch maar bij een pizzeria naar binnen gelopen. We hadden honger, dus hadden we samen een starter besteld, echter was dit iets te veel van het goede (Amerikaanse proporties) en konden we nog maar de helft van onze pizzarol op. Vervolgens toch maar naar huis en een plan van aanpak maken voor de rest van de dagen, we waren toch wel uitgeput van de lange reis.
Dag 2 Donderdag: Volgende dag vroeg wakker en besloten een citypass te gaan kopen, op naar ground zero en 9/11 Memorial. Heel indrukwekkend om dit allemaal te zien. Vervolgens door naar onze eerste baseball game, the Atlantic braves tegen de NY mets in het stadion van de mets, na de 4e inning toch maar weer gegaan, want het was te koud om lang te blijven (uiteindelijk hadden de mets wel gewonnen met ik geloof 3-6), wel hadden we het spannendste punt gezien. Daarna langs tkts geweest om te kijken of we naar een broadway show konden voor niet teveel geld, dit ging hem alleen niet worden, want de rij was veel te lang, wel onze eerste polaroid op times square gemaakt. Toen bedachten we dat we wel eens met de gratis ferry naar staten island konden gaan om zo ook het vrijheidsbeeld vast te bewonderen, buiten was het helaas wel iets te koud, maar toch een eerste foto kunnen maken. Daar een dunken donut genuttigd waarna we weer terug wilde gaan naar manhatten. Hier was de ferry net vertrokken dus besloten we een biertje te doen. 2 ferry's later weer richting manhatten en de metro naar brooklyn om daar iets te eten en via de brooklyn bridge in het donker weer terug te lopen, eten werd makkelijk bij de Mac, en de terug weg was een hele wandeling maar zeker de moeite waard! Daarna lekker naar huis om op te warmen en te gaan slapen.
Dag 3, vrijdag: we namen de metro richting american museum of national history, we bleken uiteindelijk echter in een express metro te zitten ipv de local waardoor we 5 haltes te ver reden en dus de local weer terug moesten nemen. Daar eerst een tentje om te ontbijten gevonden, waarna we rond half 11 het amnh in gingen. Flink rond gelopen en vooral de dieren en dinosaurussen waren interessant, toen we geen zin meer hadden zijn we gegaan en besloten we nog even te kijken hoe het nu precies zat met de shows op broadway, we hadden het daar even gevraagd en helaas waren er geen goedkope kaarten voor aladin of de Lion King, finding neverland met matthew morrisson werd toen aangeraden, maar uiteindelijk toch besloten om niet te gaan want het was nog steeds veel geld. Toen zijn we naar wallstreet geweest, de straat door gelopen en aan het einde onze eerste starbucks genuttigd. Even langs het water gelopen en terug via wallstreet naar de metro, op naar top of the rock dachten we, dat was makkelijker gezegd dan gedaan, we waren er rond 3u en dat kon pas vanaf 9, en daar hadden we geen zin in, want we wilde graag overdag, dus een reservering voor zondag 10AM gemaakt omdat we zaterdag al empire state building wilde doen. En toen zijn we maar aan de zuip gegaan, een leuk kroegje bij Washington square en NYU was het geworden, met een barman die ons goed kon helpen, waar vooral nick over te spreken was. Verschillende biertjes geproefd en ook de witte ommegang met de Nederlandse leeuw als logo, dat was leuk geweest. Na al dat gezuip moesten we natuurlijk ook nog iets eten, dit werd een gezellig studentencafé waar nick taco's op had en suus een burger met friet. Nog een biertje gedaan en vervolgens moe maar voldaan weer richting Canal Street gelopen. Hier nog even een film gekeken (alleen maar nette mensen, niet echt een film voor ons mja, weten we dat ook weer) en weer gaan slapen. Vooral het ritme van suus is nog ver te zoeken, want die wordt gewoon om 5u nog wakker, kan niet langer dan 7u slapen. Nick heeft daar minder moeite mee.
Dag 4 alweer, na 2 broodjes bij balthasar, op naar het empire state building, er werd aangeraden om vroeg te gaan dus om 9u waren we er, boven was het alleen wel nog koud waardoor we niet te lang buiten bleven staan, en uiteindelijk waren we dan ook weer om kwart voor 10 beneden. Opnieuw een starbucks genuttigd waarna we naar de pier in het westen liepen om daar onze landmark cruise te gaan doen, een halve ronde langs lower manhatten, het vrijheidsbeeld en weer terug. Het werd steeds warmer, maar in de schaduw en wind was het toch nog gruwelijk koud. Toen we terug kwamen was het wel al lekker warm aan het worden, ze gaven vandaag een mooie dag aan. Dus na een hotdog en een gedeelde lunch op naar central park. Hier vooral in de zon gelegen en mensen gekeken en verder nog een beetje rond geslenterd, wel veel eekhoorns te zien daar! Toen kregen we honger en zijn we naar een Mexicaan gegaan, rosa mexican met een watervalletje binnen, een half uur op onze tafel moeten wachten, maar daarna wel lekker gegeten ook al was het allemaal een beetje hartig, nick een pork taco en ik de chicken taco. Vervolgens via een toeristische route terug naar empire state building om onze avond tickets te gebruiken. Helaas waren er veel express tickets en groepen waardoor we een dik half uur hebben moeten wachten, maar dit was toch wel echt de moeite waard, super mooi uitzicht, alleen jammer dat de foto's dan niet zo mooi worden.. Daarna nog even wat lekkers gehaald en met de metro naar huis,
Dag 5, zondag: zin in brood als ontbijt, dus ditmaal als echte Amerikanen op naar de subway! Smaakte iig goed. Inmiddels was het bijna 10u dus konden we naar top of the rock. Mss wel het mooiste uitzicht van alle gebouwen tot nu toe, ook al was het maar 70 verdiepingen, iig goed zicht op central park, maar ook op de andere gebouwen, vervolgens onze foto naar de mail gestuurd en toen heeft Susan eindelijk het eerste ijsje genuttigd, en die smaakte goed, de ben en jerry's. Nick had maar weer een starbucks en na even chillen hebben we wat souvenirs gekocht en zijn we naar de high line gegaan. Eerst even genoten van de zon, waarna we toch het pad maar zijn afgelopen. Toen wilde we wat gaan eten of drinken, en is het de biergarten geworden, lange tafels en pullen bier, er werd alleen geen Duits gesproken. Daarna besloten we om een joe's pizza te gaan halen, want die zijn blijkbaar ook best bekend hier, en we moesten plassen, maar daar aangekomen kon dat helaas niet, dus in plaats van de pizza in het Washington square park op te eten, hebben we hem maar mee naar huis genomen. Daarna zijn we ook niet meer weg geweest, alles gezien wat we wilde zien en dus douchen en spullen pakken voor de reis naar Washington.
Dag 6: om 6u de wekker waarna we hadden uitgecheckt en de A-metro naar het vliegveld hebben genomen. Door de security en op naar de gate, ondertussen nog 2 bagels meegenomen en in het vliegtuig aangekomen moesten we in de file naar de startbaan. Dus dit duurde wel even, maar na een uurtje vliegen waren we alweer in Washington, dus snel naar ons hotel en de stad gaan verkennen. 10min met de koffers moeten slepen, maar het hotel toch vrij snel kunnen vinden, het vrouwtje achter de balie was niet zo heel behulpzaam, maar we konden onze koffers daar even achter laten want de kamer was nog niet klaar. Dus weer naar de metro en richting het witte huis. Ook dit hadden we snel gevonden dankzij de mooie kaart die we in het hotel hadden meegenomen, even een ronde langs de meeste memorials (vietnam, lincoln, Martin Luther King JR, Roosevelt, Jefferson en Washington) waarna we een restaurant opzochten om op te warmen, uit te rusten en wat te eten en drinken. Het was heel gezellig alleen jammer dat het zo naar oesters rook. Daarna terug richting Washington Memorial omdat vanaf daar onze avondtour zou starten. We waren alleen een half uur te vroeg dus even achter een huisje uit de wind met zijn 2en het verkeer zitten bewonderen. Nog een flinke stoet met politie en veel sirene langs zien komen waar wss in een auto een belangrijk persoon zat, maar wie, geen idee (wss uit Japan). Toen begon onze avondtour met dave, het begon jammer genoeg ook een beetje regenachtig te worden. We begonnen bij Washington Memorial, toen langs WWII Memorial, via reflecting pool naar Vietnam Memorial en eindigden bij Lincoln Memorial. Dit was een heel interessante tocht, Dave kon goed vertellen en had interessante weetjes zoals de killroy was here afbeelding op WWII Memorial, en dat Washington Memorial allemaal losse steensoorten zijn die vanaf 1/3e een andere kleur hebben omdat eerder het geld op was 10-tallen jaren later de toren werd afgebouwd en dezelfde kleur niet werd verkregen. Inmiddels hadden we het koud en waren we na de tocht snel naar de metro gegaan en naar het hotel, daar konden we snel inchecken en naar de kamer, hier was het lekker warm, goed om even op te warmen. We vielen snel in slaap, maar waren ook gesloopt van de hele dag sjouwen en rond lopen.
Dag 7: De volgende ochtend werden we wakker van de bouwput naast ons en stonden we maar op, voor 11u moesten we uitchecken, dus even een ontbijtje halen en daarna maar richting vliegveld, we hadden toch niets meer te doen en mss konden we wel eerder naar vegas. Dus op het vliegveld aangekomen, even gevraagd en we konden meteen boarden, in plaats van via detroit, vlogen we nu via mineapolis en zaten we binnen een uurtje in de lucht. Na 2u vliegen in mineapolis aangekomen en daar weer 2u wachten tot onze volgende vlucht zou vertrekken. We hadden een kwartier vertraging omdat ons vliegtuig te laat was, maar dat werd goed opgelost, en na zo'n 3u landde we in las vegas waar de gokkasten ons verwelkomden. Op naar de koffers, dit was nog een hele route, maar uiteindelijk waren ze er al toen we aankwamen en konden we meteen door. Toen hadden we een auto nodig. Met de bus naar het verhuur centrum en daar denk ik zo'n 3 kwartier in de rij gestaan. Toen kwam het nog, de auto had nog geen verzekeringen en dat kwam er allemaal bij de prijs bij.. Oftewel, de ruim 500 dollar die we dachten te moeten betalen werd bijna 2000 dollar, dat was wel even een tegenvaller.. Mja het is niet anders, als je stukken maakt is het nog duurder. We mochten wel zelf elke auto uitkiezen, dus eerst werd het een chevrolet cabrio, helaas kon daar met moeite maar 1 koffer in de kofferbak en de andere moest op de achterbank wat helemaal niet handig is, dus toch maar geruild voor een station car, ook een chevrolet, hij zit iig goed en ruim dus dat gaat wel goedkomen! Nu snel naar het hotel, even op zoek naar de strip en onze ogen uitgekeken, maar uiteindelijk ook vrij snel ons hotel gevonden, ingechecked, douchen en op naar het eten. Eerst een beetje rondgelopen en vervolgens toch maar naar het eerste restaurant gegaan, de rest ging hem niet echt worden. Ik was daarna echt gesloopt, dus gingen we naar ons hotel en kon ik lekker slapen na een half biertje.
Dag 8: De volgende ochtend even de koffers opnieuw ingedeeld, ontbijt gehaald en door naar de walmart en outlet. De walmart is een soort macro, alleen is het dan een gewone en grote supermarkt waar je nog heel veel andere spullen kunt kopen, dus wij hier wat eten en drinken ingeslagen, alleen nog geen tomtom kunnen vinden. Toen naar de outlet, flink rondgestruind en uiteindelijk allebei een paar schoenen en ik nog een shirtje gekocht, maar echt heel goedkoop vonden we het niet, zou wel leuk zijn als je hier met een lege koffer en meer geld aan zou komen. Weer terug naar het hotel, waar we in de lift erachter kwamen dat we ons pasje voor de scanner moesten houden voordat die het deed. Dit duurde even, maar weer iets geleerd (dit hoefde eerder namelijk niet). Even langs het zwembad geweest die om 5u dicht ging, toen was de zon daar ook een heel eind weg, waarna we hebben gedoucht en daarna gingen we eten bij the buffet van bellagio. Dit zou een heel groot buffet moeten zijn, maar vergelijkend met abc of etenstijd was dit zeker niet groter, maar we hebben goed gegeten en zaten ook goed vol naderhand. Even de fonteinen show aan de voorkant zitten kijken. Toen moest nick naar de wc dus wij even naar de kamer. Daarna wilde we naar the venetian gaan, maar we waren allebei in slaap gevallen en hadden niet meer zo'n zin, dus bleven we maar op de kamer. Nog even snel wat ondergoed en sokken in het water gelegd zodat dat weer schoon kon worden, nick de bank gebeld omdat hij door de auto aan zijn limiet zat, maar per 1 mei zou dit weer goedkomen, dus dat was geen probleem, waarna we lekker zijn gaan slapen.
Volgende dag, dag 9 alweer: eerst ontbeten bij de starbucks, waarna we maar eens op pad gingen voor de navigatie, dus op weg naar best buy, een soort media markt hier. We stonden daar 10 voor 10 aan de deur, de winkel opende helaas pas om 10u, zo'n ramp was het niet, dus na even wachten naar binnen en in een kwartier stonden we eigenlijk ook alweer buiten met een tomtom, meteen even getest en die deed het goed. Toen wilde ik graag nog naar de h&m. Dit was ook even zoeken tussen alle gucci, Louis vitton, Marc Jacobs, channel en ga zo maar door, uiteindelijk had ik een hemdje en jurkje gekocht en nick een blouse en een korte joggingbroek. We hadden goede verhalen gehoord van het zwembad bij ceaser, dit was dichtbij dus even kijken en daarna gauw zwemspullen halen. Helaas mochten we daar alleen liggen als we $20 pp betaalden. Dit vonden we iets te veel van het goede, wel mocht een van ons even kijken dus heb ik even snel een paar foto's gemaakt, waarna we naar onze kamer zijn gegaan en bij ons eigen zwembad zijn gaan liggen. Daar de rest van de middag doorgebracht en even lekker niets gedaan. Vervolgens douchen, even op de kamer chillen en maar eens gaan eten. We gingen richting de venetian waar we eerst even naar de gondolas hebben gekeken, waarna waarna we hier bij een iets luxere fast-food keten Johnny rocket gingen eten, hier maakten ze de burgers wel vers klaar. Goed gegeten en toen nog even een rondje over de strip gelopen. Een magarita slush gehaald en vervolgens de show bij the mirage en nog een keer de fountains show bij bellagio gekeken. Toch nog even een gokje gewaagd in ons eigen hotel, the linq en ineens haalde we er iets meer dan $50 dollar uit en daarna nog eens $18, alle dollars opgemaakt waarna we uiteindelijk met zo'n $50 winst naar de kamer gingen, scheelt toch weer een avondje eten. Toen hebben we nog even wat op de kamer gedronken en een heel eind de spullen gepakt voor de volgende dag.
Dag 10 van de reis alweer, even gauw ontbijten, alle spullen gepakt en naar de auto, uitchecken ging blijkbaar vanzelf dus we konden gaan rijden. Even een kijkje genomen bij de hoover dam en de Colorado river, waarna we onze weg vervolgde naar de grand canyon, eerst 120km snelweg en vervolgens 185km snelweg zo gaan de uren wel voorbij, dat is eens iets anders dan van Maastricht naar Groningen. Na 3u rijden even in Williams gestopt om te tanken en iets te eten en om 2u weer door, nog een uur rijden tot de grand canyon. Goed half 4 bewonderden we dan voor het eerst de grand canyon, en wat was het mooi en indrukwekkend! Een paar uitzichtpunten langs gegaan waarna we met de auto een stuk verder zijn gereden tot het stuk waar je alleen nog met de shuttle bus heen kon, hier zijn we bij de eerste halte even uitgestapt waar je mooi zicht had op de bright angel trial door de canyon heen, waarna we de bus tot halverwege de route hebben genomen waar je mooi uitzicht had op de Colorado river die door de grand canyon heen loopt. Echt gaaf! Vervolgens nog op een boompje gaan zitten waar blijkbaar hars aan zat, oepsie haha dus nadat we met de bus terug waren gegaan een coyote en nog wat hertjes waren tegengekomen, even gauw handen wassen en mijn hoedje zat onder, maar dat ging er niet zo goed vanaf, dus dat kwam die avond wel weer. Gelukkig niet in mijn haar! Haha. Snel in de auto en onderweg naar page, ook nog 2 en half uur rijden, en het was al half 7. Onderweg nog 2 elanden gezien en nog even gestopt om de zon bijna achter de canyon te zien ondergaan, maar het was bewolkt dus het zicht was niet heel goed. Daarna dus gauw doorgereden naar page en op zoek naar een overnachting, dit bleek niet zo goedkoop als we hoopten, overal was het duurder dan 100 dollar en uiteindelijk werden we doorgestuurd naar knight inn die de goedkoopste zou zijn. Hier was nog een kamer, dus gauw spullen uit de auto, we wilden nog snel een broodje bij de subway halen, maar die was om 10u dicht, en het was 5 over 10.. Helaas, dan maar wat chips. Nog even chillen en daarna maar gauw gaan slapen.
Dag 11: De volgende ochtends betijds op, nick de bank gebeld om toch zijn limiet te verhogen, want de auto is een reservering.. Even douchen en ontbijten, gauw in de auto en naar antelope canyon, iets over 8 kwamen we daar aan en we konden met de tour van 8.45 mee. Daar met nog 2 Amerikaanse stellen aan de praat geraakt en vervolgens met een jeep naar de ingang van de canyon gereden. Dit was echt heel mooi en vooral mooie foto's kunnen maken met die kleuren! Daarna even getwijfeld of we nog naar lake powel wilde, maar toch richting zion gegaan. Onderweg in kanab gestopt en wat te eten bij de subway en besloten om toch eerst naar bryce canyon te gaan nu we toch in de buurt waren en omdat er zo'n goede verhalen van zijn. Ook hadden we vast gekeken naar een paar goedkope hotels en/of motels waar we op de terugweg eventueel konden slapen. Eerst leek bryce zion inn een goede, hier waren ze helaas aan het verbouwen, en 2e keus was fosters inn, waar plek was en we dus maar meteen de kamer hadden geboekt. Een beetje oud en versleten maar zeker goed genoeg voor een overnachting. Vervolgens dus doorgereden naar bryce canyon en dat was het zeker waard! Super veel hoodoos zoals ze heten en op bryce point ook een paar grottos gezien. We zijn zelfs een klein stukje wezen hiken bij sunrise point maar weer omhoog lopen is toch wel zwaar en het was nog maar een makkelijke route. Inspiration point was ook zeker een aanrader! Rond 6u maar eens richting onze slaapplaats, even door de supermarkt heen om nog wat spulletjes te kopen, waarna we na even chillen rond 7u zijn gaan eten. Daarna nog wat tv gekeken, de volgende nacht in vegas geboekt en daarna gaan slapen.
Dag 12: Volgende ochtend laatste spullen weer pakken, even ontbijten en door, op naar zion. Door de red canyon terug (waar we op de heenweg ook doorheen waren gekomen) en na anderhalf uur in zion. In zion was het helaas super druk en hadden ze gewoon te weinig parkeerplaatsen, dus 3x het park in gemoeten voordat we dan eindelijk met de bus verschillende punten af konden. Toen kwamen we er achter dat je niet echt uitzichtpunten had maar dat het vooral een park om te hiken was waar je onderweg mooie dingen tegen zou komen. Wij een route van 2 en halve kilometer gelopen waarbij je langs watervalletjes kwam, en een stuk natuur gezien natuurlijk. Op het einde had je ook nog een route, de rainbow trail die naar de narrows leidde, wat ook indrukwekkend moest zijn, dit was echter al minstens een uur heen en terug en daar hadden we allebei niet meer zo'n zin in in de brandende zon (en zonnebrand in de auto laten liggen..) dus daar even aan het riviertje gezeten. Het was wel mooi, maar als we beter waren voorbereid en eerder in zion waren, dan was het wss leuker en mooier geweest. Vervolgens op weg naar vegas, onze tussenstop tussen zion en death valley. De dag ervoor hadden we vast geboekt bij riviera wat niet zo duur was, wat aan de rand van de strip lag. Daar aangekomen bleek het de laatste dag van dat hotel te zijn, want de volgende dag ging het dicht en zou het hotel worden afgebroken en een convention center worden. We hoorden dat er al iemand was die een tv had meegenomen, maar die werd dus wel degelijk in rekening gebracht, en sommige rookten in de rookvrije kamers, maar dit alles was voor ons toch niet van toepassing. Die avond gingen we ook nog maar even naar downtown las vegas, wat ook leuk was om te zien, heel anders hier en naar ons idee een stuk goedkoper. Eerst even gegeten bij binion's want dan konden we gratis parkeren, eten en service viel alleen een heel erg tegen maar daar konden we wel mee leven. Toen naar de fremont experience. Vooral nick keek zijn ogen uit, want er was best wel wat vrouwelijk bloot te zien. Even in de golden nugget naar de grootste goudklomp gekeken en de straat door gelopen, zeker een aanrader om een keer rond te kijken als je in vegas bent want het is zoveel anders. Ook verschillende straat artiesten en je loopt onder een groot ledscherm dat door heel de straat hangt. Op een gegeven moment hadden we het wel gezien en gingen we terug naar de auto, toen wilde we door de straat terug rijden, bleek die net afgesloten te zijn voor de show op die ledschermen, keken we op de klok was het 8u, dan hadden we nog wel even langer kunnen blijven.. Maar om weer helemaal te moeten parkeren.. Dat was wel jammer en een beetje dom dat we daar niet aan gedacht hadden want we wisten wel dat er een show kwam, maar we zagen steeds niks dusja.. Op de kamer nog even douchen, planning voor de volgende dag gemaakt en gaan slapen.
Dag 13: De volgende dag 7u de wekker, uitchecken en op naar death valley, onderweg nog even wezen tanken en ontbijten, een keer een gewoon broodje met ham, ook wel eens lekker. Door naar death valley, en echt het vreemdste park wat er is volgens mij, van de koelte en het mooie uitzicht nog op dante's view, waar je via steile en bochtige wegen moest komen naar zabriskie point met de 'gouden bergen'. Het leek allemaal zand, maar was gesteente, toen naar badwater met de zoutvlakte en het laatste beetje (zout)water dat er daar nog over was en het laagste punt van noord-amerika. Toen via artist palette, mooie route waar je allemaal verschillende kleuren stenen hebt. Heel apart om te zien, groen, blauw, rose, paars. En de sand dunes midden tussen de bergen. Uiteindelijk bij panamint spring nog een stuk naar het groen en een watervalletje gelopen. Mss wel meer van het eindpunt verwacht, want het liep ineens dood met een grote steen en daarna de boesboes, helaas waren we ons kapmes vergeten.. Vervolgens door naar Bakersfield waar we wilde overnachten, dit was nog ruim 2u rijden tussen de verschillende landschappen. Onderweg nog een keer getankt en gegeten en uiteindelijk rond 9u bij ons hotel voor de nacht, super8 dit keer. Die avond vast gekeken hoe we het de komende 2 dagen willen doen en de volgende nacht vast geboekt.
Dag 14: Volgende ochtend 7u de wekker, douchen eten en weer rijden, dit keer op weg naar sequoia en kings canyon national park. Toch wel apart om die sequoia bomen in het echt te zien en ze zijn echt groot, maar ook lelijk, langs de sherman tree geweest, de grootste in volume en de general grant met de grootste diameter. En natuurlijk een tree hug foto gemaakt. Kings canyon was verder niet heel spannend, een riviertje langs een weg wat op zich wel mooi was om te rijden maar verder niet heel speciaal. Toen naar oakhurst wat een uurtje rijden van yosemite af lag. We wilde in fresno wat eten, maar daar de afrit genomen kwamen we vrij weinig tegen, na een half uur toch maar bij een fast-food tent naar binnen en daarna gauw door naar oakhurst. Daar aangekomen, bleek dat een heel gezellig uitziend stadje te zijn met overal restaurantjes, volgende keer beter.. We hadden een overnachting bij comfort inn, wat er super uit zag, konden zelfs verschillende kussens kiezen.
Volgende dag, dag 15 alweer, ontbijten, wat ook meer was dan we tot nog toe gehad hadden, dus dit was allemaal prima. Uitchecken en naar yosemite, helaas piepte de auto niet bij het achteruit rijden en raakte we een andere auto, maar netjes aangegeven dat we dat hadden gedaan en de eigenaar van die auto was er ook. Dus formulieren ingevuld wat langer duurde dan verwacht. Achteraf hadden we mss beter door kunnen rijden omdat de schade aan beide auto's bijna niks was, heel klein deukje bij ons wat je eigenlijk niet zag en lampje bij de andere auto eruit getikt. We zijn iig flink verzekerd dus hopelijk gaat het ons niets kosten. Toen toch maar naar yosemite, heel ander park met veel meer groen en verschillende watervallen. Inmiddels hadden we het beide wel een beetje gehad met alle natuur, wel nog even over wat rotsen geklommen bij het eerste watervalletje en naar de yosemite falls geweest. De 'mooie' tochten hier waren iets teveel van het goede dus nadat we nog even bij awahnee hotel rondgelopen hadden zijn we maar naar San Francisco gereden. Dit ging allemaal goed, tol betaald bij de brug, waar je boven SF in reed en onder reed je eruit, en toen midden in de spits de stad in. Dit was wel een ramp, veel auto's en voetgangers, maar nick bracht het op een klap op de auto na goed vanaf, was wel trots op hem haha. We wilde hier in een hostel slapen, want san fransisco was best duur, weinig hotels hadden parkeerplaatsen en dit stond wel goed aangeschreven en ze hadden 2 persoons kamers, na even zoeken en nadat nick zijn telefoon had laten vallen (en zijn scherm weer kapot viel op vakantie) kregen we te horen dat ze geen kamer voor 3 nachten hadden, maar we hadden het beide gehad dus dan maar 1 nachtje, dan kijken we wel waar we naartoe wilde, dus naar de kamer, waar we uiteindelijk blij om waren want het was niets voor ons. Dus daar meteen 2 nachten bij royal pacific motor inn geboekt, wat gegeten, op bed film gekeken en daarna gaan slapen.
Dag 16: De volgende ochtend ons gevangenis ontbijt op en vervolgens naar de baai gelopen, foto van de golden gate gemaakt en bij de zee gezeten. Daarna doorgelopen naar de sea lions bij pier 39, wat we beide vermakelijk vonden om naar te kijken. Het grootste deel ligt lam op die vlotten en een paar wss mannetjes, zijn hun vlot aan het verdedigen lijkt het en bijten dat ze elkaar deden. Daar ook even langs de winkeltjes gelopen en daarna terug langs ons hostel, uitgecheckt en zelf de auto geparkeerd en naar de golden gate gelopen. Helaas werd de lucht meer bewolkt naarmate we dichterbij kwamen dus zijn de foto's daar niet zo mooi, maar wel leuk om daar ook te kunnen staan. Een mijl terug gelopen en naar ons nieuwe hotel gereden. We waren daar rond half 2, maar konden al inchecken, en naar onze kamer. De auto even parkeren beneden. Daar zat een mannetje dat alle sleutels van alle auto's daar had, en de auto's stonden in rijen achter elkaar, steeds in rijen van 3 of 4, helaas vergeten om foto's te maken maar wel grappig om te zien. Na het inchecken wilden we ook wel met de cable car mee, dus naar de eind/begin halte gelopen bij powel Street, met tussenstop bij walgreens om een kaartje voor moederdag te kopen en meteen te posten, daarna naar union square, macy's, starbucks, apple store en forever 21, waar nick dan toch een gilletje en zonnebril had gekocht. Toen door naar de cable car, we hoorden dat je daar wel eens lang kon moeten wachten, maar er stond bijna niemand, dus gauw in de rij en in de eerste car konden we al terecht, nog even gekeken hoe ze dat treintje omdraaiden en meegereden tot het eind. Toen naar het hotel gelopen, in de hoop dat we een leuk eettentje zagen, dit lukte niet in de Italiaanse wijk, dus in het hotel maar even opgezocht waar we lekker konden eten en daar heen gegaan. Dit was bij sweet woodruff, tip van ons lonely planet boekje. Dit was wel weer een stuk lopen en daar aangekomen was het een heel klein restaurantje, maar we hadden er wel heel lekker gegeten en niet zo duur. Terug naar het hotel gelopen, waar de knieën van Susan een beetje begonnen te haperen, dus even wat rustiger gelopen en in het hotel nog even tv gekeken, gedoucht en gaan slapen.
Dag 17: Volgende ochtend had Susan nog steeds een beetje last van haar knieën dus maar een beetje rustig aan doen. Om half 10 konden we met de boot naar alcatraz dus op naar pier 33, even ontbeten bij de starbucks en op het eiland aangekomen, eerst een korte film gekeken wat daar allemaal was geweest, vervolgens de tour in de gevangenis gedaan en om 11u naar een verteller geweest over de ontsnapping van 1962. Allemaal heel interessant om te zien! Toen we terug in san fransisco waren hebben we nog een keer op pier 39 rond gelopen, een fish and chips en een ijsje gegeten en vervolgens naar lombard Street gelopen, het meest bochtige straatje, omdat we nog tijd over hadden. Wel geinig om te zien! Vervolgens langs de kust weer terug want we wilden daar wel ergens eten. Eerst bij het hard rock café wat gedronken, maar het eten was niet helemaal naar onze zin dus waren we verder gelopen. Ergens op een pleintje zat een leuk tentje met een leuke happy our, 6 flessen bier voor 20 dollar, hier uiteindelijk ook iets gegeten, nick chilli en ik garnalen met friet. We hadden ook nog livemuziek van een man die iets verderop stond te spelen, dat klonk ook heel gezellig. Al met al was het zeker een geslaagde dag! Op de kamer was er niets op tv dus ook nog maar weer een film gekeken en daarna weer gaan slapen.
Volgende dag, zaterdag en voor ons de 18e dag alweer, dagen worden snel minder nu. Op tijd op om spullen te pakken, en vervolgens nog naar de ferry building te gaan want daar was een farmers market. Het zag er allemaal heel gezellig uit, maar wij hadden niets nodig dus waren ook zo klaar daar. Nog even ergens ontbeten en terug naar het hotel daar uitgecheckt, naar de auto die ineens boven neer was gezet en op naar santa cruz. Het was nu iig iets rustiger op de weg op deze zaterdag, en via highway 1 zijn we dus langs de kust naar santa cruz gereden. Daar de auto geparkeerd en de rest van de middag op de boulevard gezeten. Heel de weg was het bewolkt, maar toen we daar aankwamen spotte we de eerste blauwe lucht en daarna trok het boven santa cruz helemaal open, dus lekker wezen chillen daar en nog even over het strand gelopen en eind van de middag even gekeken waar we nog wilde stoppen om te eten en slapen. We reden naar watsonville waar we bij een Mexicaan hadden gegeten en daarna door naar monterey om te slapen. Ondertussen was Susan erachter gekomen dat ze toch weer redelijk verbrand was in haar gezicht, kan ook niet tegen de zon, en zo warm was het niet dat we dachten zonnebrand nodig te hebben. Achjaa, trekt wel weer bij, maar wel even goed aftersunnen. In monterey aangekomen hadden we een prima kamer, en er was een leuke film op tv dus die maar kijken (er was ook een binnenzwembad, maar dat vonden we niet heel boeiend). Helaas kreeg Susan wat buikpijn dus die was maar gaan slapen terwijl nick de film af keek.
Dag 19: Gevolg: Susan was weer vroeg wakker, maar gelukkig wel weer fit. Deze keer wat langer blijven liggen, om 9 uur gaan ontbijten en daarna wilde we naar santa maria rijden. Even voor een hotel gekeken en weer op weg over highway 1, dit was zo'n 4u rijden. Onderweg nog een paar keer gestopt en natuurlijk ook bij de sea elephants, wat een hoop lamme beesten bij elkaar, en veel dat het er waren! Daarna hadden we nog een korte stop om te pinnen bij (jawel) de rabobank, enige bank die geen fee telt, ook fijn! En nog even wat fruit en een zak chips gehaald bij de supermarkt waar we ook een plaspauze hielden. Daarna weer de auto in en na een uurtje waren we bij ons hotel, we hadden gelezen dat sommige kamers recent waren gerenoveerd en onze kamer zag er ook heel goed uit! En, buiten was er een zwembad en jacuzi! Haha ook mooi meegenomen. We hadden gelezen dat we hier in de buurt ook wijn konden proeven, dus wij wat opgezocht en heen gereden waar we beide 5 verschillende wijnen hadden geproefd en daarna 2 flessen gekocht om later nog te nuttigen. Toen moesten we iets zoeken om te eten, het was helaas overal super druk want het was natuurlijk moederdag, toen kwamen we ergens waar we wel meteen aan de bar konden eten, dan dat maar, alleen waren onze rijbewijzen als id niet genoeg en lagen de paspoorten op de hotelkamer in de tas.. Toen zijn we naar rooney's irish pub gereden waar we wel binnen 10 minuten een tafel hadden en niet minstens 3 kwartier moesten wachten. Het eten was weer goed, alleen had nick iets besteld waar die achteraf niet zo tevreden mee was, kan ook gebeuren he! Nou, op weg naar het hotel en daar nog even gebruik gemaakt van de jacuzzi, die was lekker warm, wat natuurlijk ook hoort, waarna we zijn gaan douchen, film gekeken met een biertje en daarna maar gaan slapen.
Dag 20: Volgende dag op naar santa barbara! Bekend om het lekkere weer dus we wilden wel een strand dagje doen! Dit was alleen niet zo geslaagd, want het waaide iets te hard waardoor het vrij frisjes was en we uiteindelijk toch goed verbrand waren (iets te laat/niet ingesmeerd, oepsie) nou, bij het hotel ook nog even in de jacuzzi (dat is hier normaal ofzo) en nog even in de zon opdrogen waarna we gingen douchen en toch maar goed aftersunnen. Toen zijn we naar state Street gelopen om te gaan eten, hele gezellige straat met restaurantjes, winkels en kroegjes, maar uiteindelijk hebben we er dus alleen even gegeten, oh en een kurkentrekker gekocht, ook handig voor onze wijn! Nick had hier nog een bier proeverij bij zijn eten, 5 kleine glaasjes met verschillende biertjes, en het eten was ook lekker! Toen weer naar huis gelopen waar we nog moesten wachten voor een personentrein, niks geen spoorbomen voor de voetgangers, de trein stond zelfs midden op de weg stil toen ze op het perron stonden, ja heel apart, hier zijn de treinen gewoon te lang.. Maar nadat de trein was weggereden zijn we naar de kamer gegaan, daar nog wat tv gekeken en toen lekker slapen.
Dag 21: Volgende dag op naar San Diego, via highway 1, eerste stuk mooi nog kunnen genieten van het uitzicht en even getwijfeld of we in LA niet gewoon de snelweg zouden nemen, maar uiteindelijk toch besloten voor highway 1, wat niet zo'n goed idee was, want we hadden er 2u over gedaan om langs LA te rijden en niets spannends gezien.. Achjaa, weer wat geleerd. Nog even bij de subway langs geweest waarna Susan in de stress was want haar telefoon was weg, maar die lag gewoon verstopt in de auto gelukkig. Laatste stukje highway 1 zorgde wel nog voor een paar mooie stranden en uiteindelijk stonden we de laatste 10 mijl in san Diego in de file, dus duurde het nog langer.. Uiteindelijk bij ons hotel aangekomen, kamer was op zich prima en leek vernieuwd, alleen was ie nog niet goed afgewerkt, gaan we iig vanuit. De vloer in de badkamer was afgewerkt met 2 verschillende kleuren planken tussen de tegels en het bad, de lampen kappen zijn gescheurd en onze deur vergrendeling is half kapot, maar wij zijn niet zo'n lastige mensen dus voor ons was het prima! En nick kon eindelijk plassen, want dat moest ie bij de subway al en daar was geen wc.. Even gerelaxed na die lange rit en toen gaan eten, in de buurt zat een gril dus daar heen te lopen, bleek het bij een convention center te horen en was het restaurant aan het zwembad (nadat we het eindelijk gevonden hadden) en zag het er iets te luxe uit. Dus toch maar omgedraaid en terug gelopen waarna we bij bunz zijn gaan eten. Susan een burger met friet en nick kalkoen met sla en groente. Waarna we doorgelopen zijn naar de liquor store en daar nog wat bier hadden gehaald. Nick was helemaal blij want hij had zijn fles met een bruine zak (ik weet niet precies hoe het heet), want dat wilde hij ook heel graag. Op de kamer hebben we toen de wijn opgedronken en een planning gemaakt voor de komende week, want veel meer is het helaas al niet meer, een echte planning is er nog niet van gekomen, maar we hebben in ieder geval opgeschreven wat we willen doen en de eerste paar dagen ingevuld. Waarna we de avond hebben afgesloten met de bucket list op tv, waarna we zijn gaan slapen.
Dag 22: Wakker geworden van de bouw aan het hotel, om 7u, das nog eens vakantie haha. Om 8u/half 9 toch maar opstaan en ontbijten en even bellen voor het surfen om onze les van 11u te bevestigen. Daarna dus omkleden en op naar het strand, we moesten ruim de tijd nemen, maar het was niet zo druk dus waren we een half uur te vroeg, vast even zonnen en onszelf insmeren en daarna onze les, nico was onze instructeur, eerst onze swimsuit aan waarna we de eerste instructies op het strand kregen. Vervolgens nog een uur in de zee oefenen en dat was ook wel meer dan genoeg. Het was vooral zwaar om ver genoeg de zee in te komen, maar uiteindelijk hebben we allebei toch wel een keer gestaan. Vermoeiend, maar ook leuk en best wel zout als je een hap water binnen krijgt. De rest van de dag op het strand gelegen en rond half 5 naar huis, douchen en nog even rustig op de kamer gezeten waar we erachter kwamen dat we weer een beetje verbrand waren en 's avonds wilde nick graag bij hooters eten. Dus dit gingen we dan maar doen, daar aangekomen snapte ik wel waarom nick dat wilde, korte broekjes en laag uitgesneden topjes, gelukkig had ik ook mijn mooiste jurkje aangetrokken, haha. Hier beide kip met frietjes gegeten en binnen een half uur stonden we weer buiten om weer naar huis te lopen, wat vooral ik eng vond, donkere viaducten die niet zo plezierig waren om doorheen gelopen, maar gelukkig veilig op de hotelkamer aangekomen. Weer wat tv gekeken en bier gedronken, deze keer was het ncis en lekker gaan slapen.
Volgende dag, dag 23 alweer, vandaag wilde we naar tijuana, Mexico, dus na de spits maar richting de grens gereden. Even pinnen, ontbijten en tanken, vervolgens bij de grens parkeren en lopend de grens over, op de heenweg konden we ook zo doorlopen, even kijken hoe we in het centrum moesten komen en na een half uurtje zaten we aan de cervezas. Daarna even de straat doorgelopen, wat we beide niet zo heel boeiend vonden. Iedereen probeerde je natuurlijk weer naar binnen praten, maar wij hoeven die rommel niet, ze noemde ons al honeymoon enzo, maar dat werkte ook niet. Uiteindelijk ergens nog 2 taco's gegeten en weer bier gedronken waarna we weer terug naar de USA gingen. Bij de grens een half uur moeten wachten en weer door de douane, niet zo streng als op het vliegtuig dus we kwamen er makkelijk doorheen, nog even langs de hond en we waren weer in San Diego. Daarna zijn we nog even gaan shoppen daar, ik 2 broekjes voor onder jurkjes gekocht en shirtjes voor thuisfront meegenomen en nick nog een shirtje wat ie aan kan op Toon's verjaardag voor nog geen 4 dollar. Toen waren we het beu en gingen we terug naar het hotel. Toen we daar eenmaal waren werden we ineens gebeld door de receptie, we moesten van kamer wisselen want de volgende ochtend zouden ze in onze kamer moeten werken, aangezien ze aan het renoveren waren, daar waren we niet helemaal blij mee want we hoefden daarna nog maar 1 nacht te blijven dus even geregeld dat we dan ook die avond konden overhuizen en niet de volgende ochtend vroeg eruit moesten, er even voor gezorgd dat er toch zeker wel een koelkast was, we mochten de kamer eerst even zien, maar toen we eenmaal in de nieuwe kamer zaten viel ie toch een beetje tegen, de douche was minder en het was allemaal net iets anders, maar we deden het er toch maar mee, we konden ook geen geld terug krijgen omdat we via expedia hadden geboekt, maar we konden wel een nacht gratis krijgen die we voor los angeles hadden ingeleverd, scheelt toch weer zo'n 100 euro, die hadden we dan toch weer verdient. Snel overgehuisd daarna en ondertussen was het gaan stormen hier. Dus maar voor de tv gesetteld en uiteindelijk om 9u nog even snel met de auto naar het restaurant 100m verderop gereden. Dit was allemaal prima, als toetje samen nog een Amerikaanse milkshake op, die vrij machtig was, waarna we met de auto dus weer terug reden. Toen nog een uurtje tv gekeken en gaan slapen.
Dag 24: Blijkbaar had het de hele nacht nog flink geregend en de volgende ochtend regende het nog steeds, om een uur of half 11 waren we maar weer met de auto gaan ontbijten bij hetzelfde restaurantje als gisteravond en omdat het weer niet zoveel was en we niet apart meer iets op de planning hadden besloten we nog even te chillen op de kamer en om 2u naar het winkelcentrum hier in de buurt te gaan. Om 2u leek het ook enigszins op te klaren en iets later ging zelfs de zon weer schijnen en was het ook meteen weer warm. Wij de kortste route genomen, zagen we ineens dat de weg was afgesloten, een riviertje was overstroomd en stroomde over de weg heen, dat ging hem dus niet worden, wij terug gelopen en via de andere kant naar het winkelcentrum gegaan. Wat rondgeslenterd en ik nog wat dingetjes gekocht waarna we bij de cheesecake factory waren gaan eten. Volgens ons beide toch een van de betere, mss wel het beste restaurant qua prijs kwaliteit, waarna we ook nog beide een stukje cheesecake hadden besteld. Die hadden we maar in laten pakken want we zaten goed vol, wij doen niet aan doggy bags net als al die Amerikanen die het na 5 happen eten mee naar huis nemen. Uiteindelijk waren we rond half 6 thuis, wat basketbal gekeken, waarna we nog een klein uurtje in de jacuzzi zijn gaan zitten met nick zijn fles fourthy ouncer in de welbekende bruine zak. Waarna we terug naar de kamer zijn gegaan en aan onze cheesecake gingen beginnen. Ze waren beide lekker, maar ook heel machtig, dus halverwege maar weer weggezet. Verder nog wat basketbal gekeken en gaan slapen.
Dag 25: De volgende dag onze cheesecake als ontbijt opgegeten en mij lukte dat nog niet in een keer. Vervolgens spullen gepakt, uitgecheckt en op naar onze eindbestemming LA, we hadden dus 1 gratis nacht, waardoor we naar de vagebond inn iets onder downtown reden, hier waren we een uur te vroeg dus even nutteloos een rondje gelopen en een hoop auto's gezien, waarna we zijn gaan inchecken, vervolgens hadden we besloten om naar hollywood te gaan. Daar door het winkelcentrum gelopen, met de sterren op de foto geweest en op de associale Aziaten brug naar het hollywood sign gekeken, nog wat souvenirs gehaald en toen nog de bergen in naar een plateau waar je het sign van dichterbij kon bekijken. Ze hadden daar alleen een raar systeem van parkeren, maar uiteindelijk na wat omwegen hadden we geparkeerd en na 5min lopen waren we toen boven, nog even wat foto's gemaakt, maar sign was nog steeds te ver weg helaas voor een selfie haha. Toen wilden we naar huis en graag iets eten, maar door rare verkeerd situaties kon niemand daar de berg af waardoor we een uur vast hebben gestaan, uiteindelijk bleek er iets aan de gang te zijn bij the greek theater waardoor alles was afgezet. Uiteindelijk gauw bij de kfc wat eten to go gehaald en op de hotel kamer opgegeten, nog een bakje bbq saus om laten vallen dus een vlek op het bed, oepsie.. Nog wat tv gekeken en gaan slapen.
Dag 26: Volgende dag eten en uitchecken en op naar het strand, venice beach. We hadden het een na laatste gratis parkeerplekje 2 straten van het strand af, gelukje dit maal en toen gaan lopen, eerst op en neer naar santa monica, zo'n anderhalve mijl heen en terug. Daar in downtown door de winkelstraat gelopen, maar we hadden eigenlijk niets meer nodig dus ook niets gekocht. Vervolgens langs een beach voetbal toernooitje gelopen waar ook Nederlanders aan mee deden en toen wat op de pier geslenterd, deze viel wel in het niet bij de boulevard van santa cruz, en het weer was in eerste instantie ook niet alles, maar we hadden toch weer iets gedaan. Daarna teruggelopen naar venice beach en de auto om even slippers aan te doen en toch maar op het strand te gaan liggen want de lucht trok open. Bij venice beach lagen een hoop souvenir tentjes met vooral waardeloze spullen om mensen te trekken, maar wel leuk om door heen te keuren. Tussendoor nog even een broodje gegeten en de rest van de middag op het strand doorgebracht. Toen we het beu waren zijn we naar ons nieuwe en goedkopere hotel gereden dat bij het vliegveld in de buurt lag, daar ingechecked, even gedoucht en die avond wilde we naar de drive in bioscoop. Dit was een half uur rijden, dus wij bij de dichtstbijzijnde pizzahut de dipper pizza besteld (uit de reclame) en wij naar die bioscoop gereden, bleek furious 7 anderhalf uur later te beginnen dan op de site stond, maar we konden wel de film die daarvoor kwam kijken, je moest alleen wel bij je eigen scherm blijven, dus dat dan maar gedaan. Helaas was het een hele hele hele slechte horrorfilm en hebben we de pizza een heel eind kunnen verorberen, voordat onze film begon. Tussendoor had ik nog een paar stukjes van pitch perfect 2 gekeken op het scherm een verderop (even de radio frequentie gewijzigd). Daarna furious 7 dus, wel een leuke film en grappig om dat vanuit je auto via de radio te kijken. Uiteindelijk waren we rond half 1 thuis en waren we maar snel gaan slapen.
Dag 27: Volgende dag was wat rustiger, we hadden alleen gepland om 's middags te gaan schieten, dus een wekker gezet voor het ontbijt en daarna even wat boodschappen gedaan en getankt, waarna we nog tot 3u wat tv hebben gekeken op de kamer. Op naar de LA gunclub. We wilden iig een hand geweer en een automatisch geweer, dus die 2 uitgekozen, schietschijven erbij en bescherming en toen konden we. Dit vonden we allebij wel vet waarna we ook nog even de shotgun hebben geprobeerd. Echt gaaf! Hierna waren we doorgereden naar tgifridays (Ja, daar is het altijd vrijdag) we waren er rond 6u en tot 7u was het happy hour, waar we goed gebruik van hadden gemaakt. Uiteindelijk nog een toetje voor mij en een biertje biertje voor nick na en verzadigd gingen we weer naar het hotel, waar weer de tv aan ging, maar deze keer wel betijds gaan slapen want de volgende dag naar universal studios.
Volgende dag, dag 28 alweer, om 7u de wekker, gauw ontbijten en iets over half 8 door de spits naar universal studios. Uiteindelijk stonden we rond 10 voor 9 bij het parkeren en waren we goed 9u in het park, dus mooi op tijd! Vervolgens begonnen met de studio tour en de rest van de dag een beetje afgewisseld met rides, shows en foto sessies, ook nog een mega donut gegeten daar. Uiteindelijk om 4u de laatste show gedaan, waarna we rond 5u in de auto zaten. Dit keer wilde we iets makkelijks to go, dus werd het een fast-food keten die we nog niet hadden gehad hier. Dit werd carl's junior. Lekker thuis gegeten met een biertje erbij en verder weer wat basketbal en csi/ncis gekeken.
Dag 29: Volgende dag, laatste echte dagje alweer, 's ochtends nog even op naar het strand, bij venice beach de pier op gelopen en naar de surfers gekeken, waarna we even met onze kleren op het strand hebben gelegen, het waaide nu iets minder hard, dus was goed te doen. Vervolgens ook nog maar even de pier op en neer gelopen, tussen de stinkende vissers door, waarna we na een tussenstop bij de cheesecake factory weer naar huis waren gegaan. Hier hebben we even tv gekeken tot het half 4 was en we vast konden inchecken voor onze vluchten, want we wilde vooral op de lange vlucht graag samen en aan het gangpad zitten. Dit ging heel makkelijk en toen zijn we nog even naar het forum gereden. Grote concert zaal bij ons hotel in de buurt, rondje eromheen gelopen waarna we nog even in een parkje in de buurt zijn gaan liggen. Op de terugweg zijn we weer langs tgifridays gegaan en hadden nu nog even wat uitgebreider gegeten en nick had nog goed gebruik gemaakt van het happy hour daar. Toen we weer in het hotel waren hebben we de laatste biertjes opgedronken en zijn we maar gaan slapen.
Dag 30: Volgende dag was het dan zover, ontbijten, douchen en spullen in de auto. Auto wegbrengen en toen waren we rond 11u op het vliegveld en vanaf kwart voor 12 konden we onze koffers afgeven en door de douane. Daar nog even iets kleins te eten gekocht en gewacht op de vlucht, half 4 boarden en 10 en half uur vliegen naar Londen. Daar nog 2 uur gewacht op de vlucht naar Amsterdam wat nog een uur duurde en toen was de reis weer ten einde.